Sinä olet tärkein

IMG_7159

Nykyään meihin kohdistuu paljon ulkonäköpaineita; media on pullollaan fitnesskilpailijoiden bikinikuvia ja treenattujen henkilöiden kroppakuvia. Monesti nuoret ja nuoret aikuiset etsivät kehostaan virheitä, joihin he suhtautuvat varsin vakavasti ja tosissaan. Liika kriittisyys voi johtaa negatiivisiin ajatuksiin itseä kohtaan sekä ravinnon ja liikunnan suorittamiseen.

On positiivista huolehtia itsestään ja olla kiinnostunut myös ulkonäöstään. Kuitenkin itsensä soimaamisessa ei ole järkeä. Elämme täällä itsemme kanssa koko elämän.

Kokeile nähdä hyvät puolesi kehossa ja näe oma kauneutesi.

Mikä on lempi kohtasi kehossasi? Onko sinulla pitkät silmäripset tai kivan väriset silmät?  Onko kehosi kurvikas vai sopivatko minkä tahansa malliset vaatteet solakkaan kehoosi? Kihartuvatko hiuksesi otsallesi tai onko sinulla asennetukka? Onko vatsasi kaunis tai peppusi muhkea? Onko ihosi hyvä tai tuleeko nenällesi ihanasti pisamia? Ovatko pohkeesi lihaksikkaat tai hartiasi leveät, joihin vaatteet istuvat tai oletko pehmoinen ja ihanasti halattava? Korostavatko korkeat poskipäät kasvojasi tai ihanat hymykuopat hymyäsi? Onko sinulla perinnejuova, jossa kannat mukana sukusi ilmettä?

Oletko lyhyt ja mahdut hyvin toisen kainaloon vai pitkä ja sinun on helppo pitää rakastasi kainalossa tai auttaa korkealla olevien asioiden ottamisessa? Onko sinulla arpia, jotka kertovat elämästä ja kätkevät mielenkiintoisia tarinoita ja seikkailuita muistoiksi? Oletko sopivasti pehmeä ja leppoisa luonne? Loistaako sinusta hyväsydämisyys ja auttamisen halu? Saatko kiitosta toisten auttamisesta? Omaatko laajan sosiaalisen piirin tai muutaman hyvän ystävän, jotka aina uskoutuvat sinulle? Saatko porukan nauramaan tai löydätkö ratkaisut kinkkisiin tilanteisiin? Oletko hyvä laittamaan ruokaa tai leipomaan? Oletko uskollinen ystävä, joka on aina valmis kuuntelemaan ja antamaan neuvoja?

Kun pysähdyt ja oikein mietit, löydät varmasti omat vahvuutesi niin luonteestasi kuin kehostasi. Kauneus on myös katsojan silmissä; jokainen näkee piirteesi eri tavoin, mutta jos olet sinut itsesi kanssa kaikki huomaavat sen. Muista, että aitous on kaunista ja nekin luonteenpiirteesi mistä et itse pidä, tekevät sinusta kokonaisuuden ja juuri itsesi. Joten opi hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet.

Kukaan ei ole täydellinen, niin sanotut epäkohdat tekevät meistä kokonaisia, ja joku rakastaa sinussa juuri niitä kohtia ja asioita, joita itse et näe valoisasti. Olet kokonaisuus ja se tekee sinusta aidon ja mielenkiintoisen ihmisen, jossa on monia kerroksia ja puolia. Hyväksy itsesi kaikkine piirteinesi ja paljasta itsestäsi kerroksia kokonaisuudesta. Kun päästät ihmisiä lähelle, he voivat rakastua kaikkiin puoliisi ja oppia tuntemaan sinut omana itsenäsi.

Mikään ei ole kauniimpaa kuin ihminen, joka on sinut itsensä kanssa. Erilaisuus on rikkaus ja jokainen on kaunis ja viehättävä omalla tavallansa. Vahvista siis hyviä puoliasi ja hyväksy, että jokainen meistä on epätäydellinen, joka tekee meistä aitoja ja ihania ihmisiä, omia itsejämme.

Mikäli et voi hyvin, niin aloita hyvinvointisi lisääminen hyvillä valinnoilla. Hyvinvointi ja mieli eivät kohene märehtimällä, vaan tekemällä. Ei tarvitse muuttaa koko elämää, noudattaa radikaalia ruokavaliota, tai saada hirveästi lihasmassaa tai laihduttaa, vaan on helpompi lisätä hyviä asioita ja valintoja arkeen, kuin ottaa niin sanottuja huonoja pois. Elämä on kokonaisuus, johon mahtuvat rennot ja hyvällä omallatunnolla tehdyt herkkuhetket kun perusruokavalio ja ravintokäyttäytyminen ovat kunnossa. Pidä itsestäsi huolta, sillä sinä olet tärkein.

Aloita itsesi hyväksyminen ja itsestäsi pitäminen sekä salliva herkuttelu ja huolenpito jo tänään. Elämä on liian lyhyt olla huomaamatta hyviä puolia omassa kehossa.

Elämä on hetkissä, nauti niistä sillä, elämä on matka, jonka kuljet, ei määränpää jonne matkasi vie.

IMG_7411

Arjen matematiikkaa ja mahdollisuuksia

IMG_6533

Kiire yhteiskunnassa, jossa työ ottaa käytettävissä olevasta ajasta 8-12 tuntia päivässä, jää oma aika helposti vähälle. Yöuniin kuluu toivottavasti 7-9 tuntia ajasta ja lopt 3-9 tuntia jaetaan vielä työmatkojen ja ruokailujen kesken. Kyseessä on siis todella pieni aika, joka jää käytettäväksi omaan itseen.

Tähän pitäisi sovittaa vielä oman arjen pyörittäminen (kodin siivoaminen, kaupassa käynti, ruoanlaitto, ystävät ja perhe sekä omasta hyvinvoinnista huolehtiminen sekä mahdollisesti omiin tai perheen harrastuksiin kulkeminen). Ei ihme, että aika on kortilla ja jos aikaa voisi ostaa, siitä tulisi kysytyin miljoonabisnes. Kuitenkin meillä jokaisella on samat 24 tuntia vuorokaudessa käytettävissä.

Miten toiset ehtivät kuntoilla ja kokata terveellistä ruokaa sekä nähdä ystäviä ja käydä harrastuksissa?

Kyse on oman ajan organisoinnin lisäksi asioiden ja tekemisten arvottamisesta sekä arjen pienistä ratkaisuista; kaikkea ei esimerkiksi tarvitse tehdä itse. Ei ole häpeällistä palkata siivoojaa arjen avuksi ja saada se vielä mukavasti kotitalousvähennyksiin tai ottaa personal traineria itselle/perheelle, jotta treenit tukevat kunnon kehitystä ja liikunta tulee tehdyksi. Ruokaa saa myös kotiinkuljetuksella suoraan kotiovelle reseptien kera ja arjen ajankäytön riittävyyttä voi myöskin helpottaa kokkaamalla yhdessä ystäväpariskunnan kanssa tai ottamalla kokin itselle. Lapsia voi kuljettaa naapureiden kanssa harjoituksiin myös vuoroviikoin, jolloin molempien perheiden arki helpottuu ja aikaa vapautuu muuhun käyttöön. Arjessa on paljon mahdollisuuksia ja pienillä luovilla ratkaisuilla ja toisten auttamisella sekä yhteistyöllä aikaa liikenee myös ihan vaan itselle.

Hyvinvointi on tasapainotila elämän eri osa-alueiden välillä ja jokaisen vain täytyy ratkaista omaan arkeen liittyvät ajalliset haasteet sekä nähdä arjen mahdollisuudet ajan riittämiseksi ja hyvinvoinnin toteutumiseksi.

Tässä yhteiskunnassa aikaa on pakko käyttää samanaikaisesti eri asioihin, koska erikseen käytettynä päivä loppuu kesken. Työpäivään voi sisällyttää palauttavia taukoja, ruokarytmistä kiinni pitämistä, työmatka- ja hyötyliikuntaa, taukoliikuntaa sekä mahdollisesti treenin ja matkalla voi hoitaa kauppareissun. Lisäksi lasten harrastusten aikana voi tehdä oman treenin yksin, ystävän tai puolison kanssa. Näin aikaa käytetään lomittain monen eri osa-alueen edistämiseksi ja aikaa jää myös tärkeiden ihmisten kanssa vietettyyn aikaan sekä itselle. Kaikista ihanteellisinta olisi, jos olet työssä josta pidät, sekä työskentelet toimivassa työyhteisössä, jossa panostetaan työhyvinvointiin. Henkisen hyvinvoinnin kannalta on erityisen tärkeää, että töissä viihtyy sekä kokee mielekkääksi työnsä ja pääsee toteuttamaan ja kehittämään siinä itseään.

Mitä mahdollisuuksia sinun arjessasi on? Keksitkö luovia ratkaisuja, jotta saat aikaa itsellesi?

Teknologian avulla työtä voi esimerkiksi tehdä joustavammin ja toimistotyön voi siirtää kesämökille, metsään tai kotiin ja jos tällainen mahdollisuus on itsellä olemassa, sitä todella kannattaa hyödyntää hyvällä omatunnolla.

Muista, ettei mikään korvaa lähimmäisten kanssa vietettyä aikaa, jolloin olet läsnä, joten älä anna kotitoimiston tai mökillä työn teon viedä huomiota tärkeimmistä asioista. Elämä on liian lyhyt oravanpyörässä valittamiseen sekä ihmissuhteiden laiminlyöntiin.

Jokaisesta päivästä on lupa nauttia!

IMG_6962

Lomalta arjen rytmiin

IMG_6443

Kuljetko vielä pää pilvissä miettien kesäloman ihania muistoja; ystävän sateenvarjon alla syötyjä jäätelöitä tai kesämökillä vietettyjä iltoja ja tehtyjä lomaretkiä? Pohditko miten päästä loman jälkeen takaisin arjen rytmiin ja saada säännöllinen liikunta osaksi viikkorutiinia?

Lomalla on hyvä nollata ja nauttia, se on sallittua! Kesä on kerran vuodessa ja olet varmasti lepohetkesi ansainnut! Eikös onnistunut loma ole nimenomaan arjen rytmeistä ja kuvioista irrottautumista? Joten jos olet hukannut arkirytmisi, onneksi olkoon, olet täysin onnistunut lomassasi!

Loma on kuitenkin nyt takana ja on aika palata arkeen. Kesän jälkeen voi olla vaikea orientoitua syksyyn ja sen mukanansa tuomiin aikatauluihin. Rennon kesäloman jälkeen voi tuntua todella vaikealta liikkua kehittävästi pari kolme kertaa viikossa tai edes jaksaa työskennellä päivittäin kahdeksasta neljään. Ole lempeä ja ymmärtäväinen itsellesi loman jälkeen. Itseään ei kannata soimata lomasta, jonka aikana ei tullut liikuttua vaan kannustaa tarttumaan liikuntaan taas heti töihin paluun yhteydessä. Tämä vaatii päättäväisyyttä ja kaikki on kiinni rytmeistä.

Käynnistymisvaikeuksiin auttavat:

1.   Säännöllinen unirytmi

Kun menet nukkumaan ja heräät samaan aikaan useana päivänä peräkkäin sekä nukut riittävästi, saat kiinni rytmistä ja olet virkeä. Rytmiin totuttelu kannattaa tehdä aikuisenakin jo etukäteen, ennen ensimmäistä työaamua, aivan kuten pienet koululaisetkin totuttelevat koulutrytmiin jo viikkoa etukäteen. Lisäksi, jos et ole aamu- tai maanantai-ihminen kannattaa myös sunnuntaisin pyrkiä herämään aikaisin, jotta maanantaina ei ole niin vaikea nousta  ylös. 

2.   Säännöllinen ruokarytmi

Unirytmin jälkeen tai sen kanssa samanaikaisesti olisi hyvä löytää arkeen sopiva säännöllinen ruokarytmi. Näin perusedellytykset virkeälle ja energiselle mielelle on saavutettu.

3.  Säännöllinen liikuntarytmi

Liikunta kannattaa aloittaa loman jälkeen lisäämällä hyöty- ja arkiliikuntaa päiviin esimerkiksi liikkumalla työmatkoja ystävän kanssa. Mukaan kannattaa myös ottaa ainakin yksi viikottainen keskitason kuormittava liikuntakerta. Voit sopia esimerkiksi kerran viikossa treffit ystävän kanssa kuntosalille, jumppaan tai ilmoittaa itsesi liikuntaryhmään. Sosiaalinen paine auttaa liikunnan aloittamisessa ja se sujuu mukavammin yhdessä samassa tilanteessa olevien kanssa! Lisäksi ohjaajan kannustus tai ystävän seura takaa jaksamisen. 

Ensimmäiset liikuntakerrat voivat tuntua vaikeilta; hengästyttää ja lihakset ovat voimattomia. Kuitenkin viimeistään viidennen kerran jälkeen kehosi jaksaa jo paremmin. Lisäksi arki- ja hyötyliikunnan sekä palautumisen yhdistäminen päiviin nopeuttaa liikuntakyvyn palautumista. Pidä alusta asti kiinni hyvästä palautumisesta ja lihashuollosta, jotta liikunnan aloittaminen sujuisi mahdollisimman kivuttomasti ja että rasitusvammoilta säästyttäisiin. Muista siirtyä arkeen lomittain ja nauttia raikkaista ulkoilukeleistä sekä alkusyksyn tapahtumisista ja tekemisestä. Liikunnan lisäksi pyri säilyttämään rento lomamieli ja niska-hartiaseutu mahdollisimman pitkään.

Kannattaa aloittaa kevyesti ja muistaa, että on oltu lomalla. Treenejä ei ole tarkoitus suorittaa, mutta aluksi voi joutua itseään hieman patistamaan, että saa rytmistä kiinni. Liikunnan tuoma hyvä olo ja onnistumiset kyllä sitten koukuttavat. 

Lisää kehittäviä liikuntakertoja arkeen vähitellen, kun saat kiinni rutiinista. Kun saavutat oman arkirytmisi, niin treenit toteutuvat kuin itsestään. Arjen hyvinvointi on pitkälti ajan löytämistä tarkoituksenmukaisesti eri asioille elämässä. Arjen ajankäyttö muodostaa arkea helpottavan rytmin ja toiminnan rutiinit ja niistä rakentuvat arjen kokonaisuus ja ajallinen tasapaino elämän eri osa-alueiden välillä. Hyvinvointiin ei kuitenkaan riitä ajankäytöllinen ratkaisu arjessa ja sen suorittaminen, sillä suorittaminen kiireessä tuo elämään negatiivista stressiä. Arjen hyvinvointi saavutetaan olemalla läsnä ja nauttien hetkestä.

Arkikin saa olla hauskaa ja rentoa! 

v4DHVkvAG7BBXAh1ClQ3HRRzDk_EQBGMYF4dWzixD5Y-1-01