Kiireessä hyvinvoinnin ylläpitäminen Osa 3: Liikunta ja jaksaminen

unspecified-6

Eikö liikunnalle löydy aikaa arjessa? Tuntuuko, etteivät voimavarat riitä liikkumaan lähtemiselle työpäivän jälkeen?

Avain hyvinvoinnin lisäämiseen elämän eri osa-alueilla, piilee arjen pienissä valinnoissa ja hyvien asioiden lisäämisessä päiviin. Aikaa on jokaisella saman verran käytettävissä, eikä sitä voi ostaa lisää, vaikka mieli tekisi, joten käytettävissä oleva aika pitää vain käyttää paremmin ja lisätä itselle merkityksellisiä asioita päiviin oman hyvinvoinnin edistämiseksi. Liikunnalla on tutkitusti lukemattoman paljon positiivisia terveysvaikutuksia.

Liikuntaa voi helposti piilottaa arkeen huomaamatta. Nykyisin trendinä on vain käydä salilla ja muuten tavanomaista on “liikkua paikasta toiseen” rullaportaissa, autolla ja hissillä. Siinä on arjen ratkaisu, valinnan paikka, joka ei ota aikaa, mutta tuo lisää liikettä päiviin valitsemalla toisin. Elämän ei tarvitse olla passiivista, vaan aktiivisuus tuo arkeen liikettä ja liikunnan terveysvaikutuksia sekä jaksamista. 

Aloita liikunnan lisääminen hyötyliikunnan muodossa pienin askelin;

  • Kuljen portaat hississä seisomisen sijaan
  • Kävelen kauppaan ja kuntosalille auton käyttämisen sijasta
  • Hoidan töissä juoksevia informatiivisia asioita jalkaisin, sähköpostin tai faxin sijaan
  • Käyn tulostamassa paperit erikseen, jotta nousen penkistä ainakin 10min välein ylös
  • Teen töissä taukoliikunnan 10min -15min sen sijaan, että istuisin 8-12h putkeen
  • Nousen tuolista ja teen 10 kyykkyä ja käsien ojennuksia ylös kerran tunnissa
  • Jään aiemmalla pysäkillä käyttäessäni julkisia kulkuneuvoja
  • Pidän töissä kävelypalavereja – tulee ne asiat niinkin hoidettua
  • Näen ystäviäni liikunnan merkeissä
  • Yhdistän kahvi- ja lounastaukoon pienen happihyppelyn korttelin ympäri kävelyn merkeissä
  • Pyörittelen niska- hartiaseutua töitä tehdessäni
  • Teen liikkuvuus- ja venyttelyharjoittelua tv:tä katsoessani
  • Kotitoimistopäivinä siivoan samalla; laitan vähintään pyykit pyörimään ja ripustan ne
  • Hoidan puhelinpalavereja myös kuulokkeet päässä kävellen luonnossa
  • Liikun itse lasten harrastuksien aikana
  • Muistan, että voin puolison kanssa muuttaa makuuhuoneen kuntosaliksi ja viettää yhdessä liikunnallista aikaa
  • Otan käyttöön kotonani nurkissa lojuvat jumppavälineet ja teen 15min lihaskuntotreenin ainakin 3 kertaa viikossa
  • Pidän kiinni omista harrastuksistani, enkä siirrä niitä, ellei ole hätätilanne
  • Ulkoilen perheeni kanssa

Kannattaa olla luova arjessa ja käyttää hetki aikaa oman arjen mahdollisuuksien miettimiseen, sieltä löytyy varmasti hetkiä jolloin voi edistää hyvinvointia, niin ettei aikaa tarvitse löytää lisää vaan muuttaa nykyistä ajankäyttöä sekä toimintatapoja. Muutamien minuuttien lisäämisellä liikettä sinne tänne, saat viikkoon tunteja lisää liiketta ja elämäntavasta tulee huomattavasti aktiivisempi. Jaksaminen ja vireystila lisääntyvät ja lihaskireydet ja väsymys väistyvät! Tervetuloa aktiivisempi arki!

unspecified-5