27226890756_e6c73b7da7_o

Mikä sinua motivoi muutokseen? Kuka sinua tukee muutoksessa? Miten muutos onnistuu kiireen keskellä?

Onnistumisen kannalta on tärkeää, että tavoitteen lisäksi tiedät mikä sinua motivoi muutokseen (esimerkiksi halu jaksaa työpäivän jälkeen leikkiä lasten kanssa tai halu olla tyytyväinen itseensä ja voida hyvin, jotta on voimavaroja tehdä työpäivän jälkeen asioita joista pitää..), myös vaikeana päivänä, kun kaikki kaatuu niskaan ja tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin ja lopettaa. Silloin muistat, miksi haluat muuttaa elämääsi, mikä ajaa sinua eteenpäin, etkä lopeta vaikka yksi päivä menisikin pieleen, vaan seuraavana aamuna jaksat taas jatkaa.. tai pelastaa jo pilalle menneen päivän tilaisuuden tullen. Silloin kuin on hankalia hetkiä ja päiviä, tukiverkko ympärilläsi on ehdottoman tärkeä; kenen puoleen voit kääntyä silloinkin kun mikään ei toimi? Kuka uskoo sinuun myös heikkoina hetkinä.. Onnistut varmemmin kun tiedät jo etukäteen kuka on olkapääsi tarpeen tullen ja miksi haluat jatkaa..etkä luovuttaa. Jopa kiireeseen on omat selätys keinonsa, kaikki lähtee omasta toiminnasta!

Elämämäntapamuutoksen vaiheista toiminnan aloittaminen on kaikista hankalin, se johtuu siitä, että omat toimintamallit ovat iskostuneet meihin helpoksi rutiiniksi, joita vain toteutamme silloin kun arki on hektistä. Oman toiminnan muuttaminen muutosta tukevaksi on isoin askel elämäntapamuutoksen polulla, mutta kun sen askeleen saa otettua ja totuttua uusiin tapoihin, muutos rullaa kuin itsestään.

Jotta pystyt sen ratkaisevan askeleen ottamaan, tarvitset siihen voimia. Sinun pitää olla virkeä, joten muutos lähtee palautumisesta ja laadukkaasta unesta.

Onnistumisen salaisuus on siis ennakointi ja arjen rutiinit. Ensin pitää kalenterin kanssa suunnitella omaa ajankäyttöä, tehdä itselle rytmejä; käyn kävelyllä illalla 30 min, käyn nukkumaan klo 22.30, nukun 8h, syön 3-4h välein, otan eväät mukaan töihin, taukojumppailen töissä portaita jne. Sen jälkeen kun pienistä toiminnnan muutoksista tulee rutiineja, elämäntapamuutoksen tekeminen syntyy vain elämää eläen uudella tavalla.

Olipa tavoitteesi mikä tahansa elämäntapamuutoksen takana, niin saat siinä rutkasti myös terveyttä, yleistä jaksamista, kehon koostumuksen paranemista, energistä mieltä, elinvoimaa, iloa.. ja onnistut ihan varmasti keskittymällä muutosta tukevaan toimintaan! Rutiinien avulla muutos onnistuu myös hektisen arjen temmellyksessä ja ennakoimalla muutosta tukeva toiminta on mahdollista!

Jokainen epäonnistuu, jos jääkaappi on tyhjä, ei ole eväitä mukana, ei ole kalenterissa välipalataukoa ja arki kaatuu päälle tulipalojasammuttaessa (illat venyvät töiden parissa koneella, väsynyt mieli halajaa sokeria, rasvaa ja suolaa), senpä vuoksi; pidä kiinni rytmistä, käy kaupassa ja mieti viikon ruuat (kyllä myös mukaan otettavat välipalat), kalenteroi tapaamiset ja työt niin, että siellä on mahdollista pitää pieniä taukoja tai niin, että ruokailu sujuu tapaamisen yhteydessä, kalenteroi omaa aikaa liikunnan muodossa, älä tee töitä ennen nukkumaan menoa jne. Kyse on asioiden mahdollistamisesta etukäteen ja pienistä valinnoista arjessa.

Se miksi elämäntapamuutoksen aloittaminen ei ole helppoa, johtuu siitä että oikotietä onneen ei ole. Ei ole olemassa ihme diettiä, pilleriä, tai ostos-tv vyötä, joka tekisi duunin puolestasi, vaan työ on tehtävä itse. Tukiverkko on äärettömän tärkeä osa muutosta ja se, että saat tukea ja uskoa läheltäsi, jotta jaksat tarpoa oikeaan suuntaan. Kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ymmärtävä Personal trainer on oikein oiva apu muutoksessa, mutta muista että sinun on silti tehtävä työ itse, tätä osa-aluetta elämässäsi et voi ulkoistaa ja pysyvä muutos ei synny toisen ohjeita suorittamalla. Vaan omaa elämää pitää katsoa silmästä silmään, ja työskennellä oman toiminnan muuttamiseksi. Kyseessä ei silti ole tylsä parsakaali, kana, maitorahka elämä muovipurkista syöden ja salilla tiukasti käyden viisi kertaa viikossa… Ei todellakaan. Vaan elämäntapamuutos on parhaimmillaan omasta elämästä nauttimista, monipuolisen ravinnon jakamista sosiaalisissa tilanteissa ja omaa -aikaa viettäen, liikkuen itselle mieleisellä tavalla joko yksin tai yhdessä puolison tai ystävien kanssa sekä hyvää oloa arjessa jaksaen. Saat enemmän kuin kuvitteletkaan!

Työ alkaa pysähtymisestä ja se vaatii pientä pohdintaa päivittäin ja viikottain, jotta toiminta arjessa on mahdollista terveyttä tukevasti, mutta kun löydät hyvinvointiasi tukevan toiminnan osana arkea, ihmettelet miten olet ikinä voinut elää toisin.. ja varoitus tämä hyvänolon aalto näkyy ja tarttuu kaikkiin lähelläsi!

Muutosta tukevat rutiinit:

  1. Ovatko elämänrytmisi säännölliset (uni, ruokailu, liikunta, työt)? → Voitko säännöllistää ainakin suurimman osan näistä?
  2. Suunnitteletko etukäteen viiko ruuat ja käyt kaupassa 1-2 kertaa isommin? → Voitko suunnitella ruokailuja keskitetysti etukäteen ja helpottaa näin omaa arkeasi?
  3. Onko päivässäsi ruoka- ja palautumistaukoja? → Voitko kalenteroida töitä, tai vaikuttaa työn rytmitykseen? → Kalenteroi tauot ja lisää työtehoasi!
  4. Eikö aikaa liikunnalle jää? → Varmista harjoittelu ja oma-aikasi luomalla itsellesi rutiini, sama päivä ja aika, jolloin menet esimerkiksi ohjatulle tunnille, ja kun joku kysyy pääsetkö tuona aikana palaveriin, niin kieltäydyt kohteliaasti ja sanot, että olet jo varattu! → Nimenomaan, opettele sanomaan EI ilman selityksiä! Suhtaudu omaan aikaan ja liikuntaan kalenterissa samalla arvostuksella kuin mihin tahansa kalenteri merkintään.
  5. Priorisoi hyvä olo ja itsesi töitäsi korkeammalle → Kun arvotat ne tärkeimmäksi, päätöksien teko helpottuu ja huomaat, että voit paremmin, kun et revi tulosta selkänahastasi ja työtehosi sekä tyytyväisyytesi paranee, hyvinvointisi ja kunnon kohotessa
  6. Valitse hyvää oloa tukeva toiminta aina, kun mahdollista → Unohda laatikko ajattelu “ nyt liikun salilla tunnin, muuten olen täysin passiivinen” → Liiku aina kun mahdollista, → Käy töissä tulostamassa kauimmaiselle tulostimelle, hoida osa meileistä kasvotusten, käytä portaita aina kun voit, jätä auto viimeiseen parkkiruutuun → Tuo liike osaksi päivääsi, ja liikut viikkotasolla useita tunteja enemmän!! Liikunnaksi ei riitä kalenteroitu sali tunti kerran viikossa, vaan tarvitset liikuntaan vähintään 10 000 askelta päivittäin! → Tämän ajattelun ja toiminann kun saavutat, niin voit sanoa hei hei jumeille, isoimmalla osalle tuki- ja liikuntaelimistön ongelmista, päänsäryille, ummetukselle, ylimääräisille muutamille kiloille jne. Pienet valinnat päivässä tekevät olostasi sellaisen kuin se on!

Valitse hyvä olo, olet sen arvoinen!

myway2015_db_-3017

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *