27227330846_13052a6223_o

Elämäntapamuutoksessa ei ole useinkaan kyse riittävän tiedon puutteesta vaan haasteista toimia arjen kiireiden keskellä omaa hyvinvointia tukevasti.

Nykypäivänä tieteellisesti tutkittu tieto on reaaliajassa kaikkien saatavilla internetin välityksellä, toisaalta media ympäröi meidät eri ihmisten mielipiteillä ja monestikin voi tuntua, että ei enää tiedä miten pitäisi toimia ja mitä pitäisi syödä, jotta voisi hyvin. Ennen yksinkertaisista asioista on tehty hankalia. Todellisuudessa hankalaa asioista tekee epäolennaisiin asioihin keskittyminen ja arjen kiireessä hyvinvoinnin ylläpitäminen. Kiireessä oma hyvinvointi sysätään helposti sivuun, kun suoritetaan omaa arkea ja juostaan kellon kanssa arjen oravanpyörässä ja hoidetaan työt, huolehditaan lapsista ja ollaan aina tavoitettavissa. Se ei ole väärin tai epäonnistumista vaan yhteiskunta on vain ajanut elämän siihen, että oma itsensä unohdetaan muita asioita hoitaessa.

Vastuu omasta hyvinvoinnista täytyy kuitenkin ottaa itselleen ja oman elämän – ja ajan hallinta samaten. Olet niin arvokas ja tärkeä, oman elämän päähenkilö, että itsestä huolta pitämiseen pitää vain järjestää aikaa ja hyvinvointia tukevia rutiineja oman jaksamisen vuoksi. Oikeasti aika jaksamisen edistämiseen ei ole mistään pois, vaan kyse on vain samalla ajalla toisin toimimisesta, toiminnan muuttamisesta jaksamista ja hyvää oloa tukevaksi.

Jos arki on tulipalojen sammuttamista ja kello kaulassa juoksemista paikasta paikkaan, voisi olla aika pysähtyä hetkeksi ja pohtia miten asiat voisi tehdä toisin (joko itsenäisesti, perheessä tai tiimissä mahdollisesti näissä kaikissa), jotta arki sujuisi paremmin ja olisi helpompaa. Hyvä stressi pitää mielen virkeänä ja huono stressi tukahduttaa ja saa olon voimattomaksi.

Ennakoiminen ja asioiden suunnittelu tuo arkeen ja elämään hallintaa, se on keino hallita stressiä sekä elää hyvinvointia tukien myös pahimpien työurakkojen keskellä, kunhan se ei mene vain asioiden suorittamiseen. Tärkeää on myös muistaa, että on kausia, jolloin hyvinvointia ylläpidetään (panostetaan palautumiseen, laadukkaisiin yöuniin, ruokarytmiin, ravinnonlaatuun ja esimerkiksi arki- ja hyötyliikuntaan), sillä aina ei ole tarkoituksenmukaista kehittää ja se ei edes ole kaikissa elämäntilanteissa mahdollista. (Aiemmista teksteistä saat vinkkiä hyvinvoinnin ylläpitämiseen arjessa)

Elämäntapamuutoksessa onnistumisen kannalta tärkeintä on ennakointi ja arjen toimivat ratkaisut, ne ovat kaikki kaikessa.

Jo ennen päätöksen tekemistä, muutosta esiharkitaan ja punnitaan esimerkiksi mistä on valmis luopumaan ja mistä ei halua luopua, punnitaan olisiko itsestä siihen ja miksi ehkä haluaisi tehdä muutoksen ja mitä se vaatisi? Päätös muutoksen aloittamisesta pitää tulla itsestä. Kannustimena tai herätyksenä voi toimia myös toisen ihmisen vihje, lääkärikäynti tai testitulokset ym, mutta halu ja sisäinen motivaatio muutokseen täytyy löytyä itseltä, jotta pysyvä elämäntapamuutos onnistuu. Muutosta harkitaan ja harkitaan ja kun päätös vihdoin tehdään ollaankin jo todella pitkällä elämäntapamuutoksen tekemisessä, voisi sanoa että melkeinpä puolessa välissä, mutta silti saatetaan olla vielä kaukana toiminnan muuttamisen tasosta. Päätöksen jälkeen voi kulua todella pitkä aika ennen kuin muutos näkyy millään tavalla toiminnassa. Monesti toiminnan aloittaminen käynnistyykin nopeammin ja onkin helpompaa toisen tuen avustuksella (esimerkiksi henkilökohtaisen valmentajan kanssa).

Mieti, minkä takia haluat tehdä muutoksen ja mitä asioita haluat muuttaa elämässäsi? Mitä se antaa sinulle? Mikä pitää motivaation yllä synkimpänäkin sadepäivänä?

Kun päätät, että haluat tehdä muutoksen omassa elämässäsi, listaa se paperille konkreettisen tavoitteen muodossa. Muista, että olet rakentanut elämän ja oman kehosi monien monien vuosien varrella, joten ole realistinen tavoitteessa sekä etenkin tavoitteen saavuttamisen aikataulussa. Ajan kanssa kunnolla tehty muutos, jossa keskitytään perusasioihin, tuo tulokset varmasti, kun on itse valmis sitoutumaan siihen pitkäjänteisesti ja keskittymään toiminnan muutoksiin. Keskity toimintaan, hyviin valintoihin ja unohda kiellot, dietit sekä rajut kuntokuurit.

Muutoksen ei tarvitse olla tylsää puurtamista, vaan mielenkiintoinen matka omaan itseensä ja tarpeisiin tututumiseen sekä uusien toimintatapojen opettelemiseen – palkintona, hyvä olo, parempi mieli ja jaksaminen sekä omiin tavoitteisiin pääseminen!

Onnistut varmasti, kun unohdat oikotiet ja poppakonstit ja aloitat pysyvän elämäntapamuutoksen!

myway2015_  424

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>