IMG_6443

Kuljetko vielä pää pilvissä miettien kesäloman ihania muistoja; ystävän sateenvarjon alla syötyjä jäätelöitä tai kesämökillä vietettyjä iltoja ja tehtyjä lomaretkiä? Pohditko miten päästä loman jälkeen takaisin arjen rytmiin ja saada säännöllinen liikunta osaksi viikkorutiinia?

Lomalla on hyvä nollata ja nauttia, se on sallittua! Kesä on kerran vuodessa ja olet varmasti lepohetkesi ansainnut! Eikös onnistunut loma ole nimenomaan arjen rytmeistä ja kuvioista irrottautumista? Joten jos olet hukannut arkirytmisi, onneksi olkoon, olet täysin onnistunut lomassasi!

Loma on kuitenkin nyt takana ja on aika palata arkeen. Kesän jälkeen voi olla vaikea orientoitua syksyyn ja sen mukanansa tuomiin aikatauluihin. Rennon kesäloman jälkeen voi tuntua todella vaikealta liikkua kehittävästi pari kolme kertaa viikossa tai edes jaksaa työskennellä päivittäin kahdeksasta neljään. Ole lempeä ja ymmärtäväinen itsellesi loman jälkeen. Itseään ei kannata soimata lomasta, jonka aikana ei tullut liikuttua vaan kannustaa tarttumaan liikuntaan taas heti töihin paluun yhteydessä. Tämä vaatii päättäväisyyttä ja kaikki on kiinni rytmeistä.

Käynnistymisvaikeuksiin auttavat:

1.   Säännöllinen unirytmi

Kun menet nukkumaan ja heräät samaan aikaan useana päivänä peräkkäin sekä nukut riittävästi, saat kiinni rytmistä ja olet virkeä. Rytmiin totuttelu kannattaa tehdä aikuisenakin jo etukäteen, ennen ensimmäistä työaamua, aivan kuten pienet koululaisetkin totuttelevat koulutrytmiin jo viikkoa etukäteen. Lisäksi, jos et ole aamu- tai maanantai-ihminen kannattaa myös sunnuntaisin pyrkiä herämään aikaisin, jotta maanantaina ei ole niin vaikea nousta  ylös. 

2.   Säännöllinen ruokarytmi

Unirytmin jälkeen tai sen kanssa samanaikaisesti olisi hyvä löytää arkeen sopiva säännöllinen ruokarytmi. Näin perusedellytykset virkeälle ja energiselle mielelle on saavutettu.

3.  Säännöllinen liikuntarytmi

Liikunta kannattaa aloittaa loman jälkeen lisäämällä hyöty- ja arkiliikuntaa päiviin esimerkiksi liikkumalla työmatkoja ystävän kanssa. Mukaan kannattaa myös ottaa ainakin yksi viikottainen keskitason kuormittava liikuntakerta. Voit sopia esimerkiksi kerran viikossa treffit ystävän kanssa kuntosalille, jumppaan tai ilmoittaa itsesi liikuntaryhmään. Sosiaalinen paine auttaa liikunnan aloittamisessa ja se sujuu mukavammin yhdessä samassa tilanteessa olevien kanssa! Lisäksi ohjaajan kannustus tai ystävän seura takaa jaksamisen. 

Ensimmäiset liikuntakerrat voivat tuntua vaikeilta; hengästyttää ja lihakset ovat voimattomia. Kuitenkin viimeistään viidennen kerran jälkeen kehosi jaksaa jo paremmin. Lisäksi arki- ja hyötyliikunnan sekä palautumisen yhdistäminen päiviin nopeuttaa liikuntakyvyn palautumista. Pidä alusta asti kiinni hyvästä palautumisesta ja lihashuollosta, jotta liikunnan aloittaminen sujuisi mahdollisimman kivuttomasti ja että rasitusvammoilta säästyttäisiin. Muista siirtyä arkeen lomittain ja nauttia raikkaista ulkoilukeleistä sekä alkusyksyn tapahtumisista ja tekemisestä. Liikunnan lisäksi pyri säilyttämään rento lomamieli ja niska-hartiaseutu mahdollisimman pitkään.

Kannattaa aloittaa kevyesti ja muistaa, että on oltu lomalla. Treenejä ei ole tarkoitus suorittaa, mutta aluksi voi joutua itseään hieman patistamaan, että saa rytmistä kiinni. Liikunnan tuoma hyvä olo ja onnistumiset kyllä sitten koukuttavat. 

Lisää kehittäviä liikuntakertoja arkeen vähitellen, kun saat kiinni rutiinista. Kun saavutat oman arkirytmisi, niin treenit toteutuvat kuin itsestään. Arjen hyvinvointi on pitkälti ajan löytämistä tarkoituksenmukaisesti eri asioille elämässä. Arjen ajankäyttö muodostaa arkea helpottavan rytmin ja toiminnan rutiinit ja niistä rakentuvat arjen kokonaisuus ja ajallinen tasapaino elämän eri osa-alueiden välillä. Hyvinvointiin ei kuitenkaan riitä ajankäytöllinen ratkaisu arjessa ja sen suorittaminen, sillä suorittaminen kiireessä tuo elämään negatiivista stressiä. Arjen hyvinvointi saavutetaan olemalla läsnä ja nauttien hetkestä.

Arkikin saa olla hauskaa ja rentoa! 

v4DHVkvAG7BBXAh1ClQ3HRRzDk_EQBGMYF4dWzixD5Y-1-01

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *